
far 
east

CHINA NEWS
"FAMINE"?
"BRAIN WASHING"? 
"SINISTER ARRESTS"? 
"SLAVE LABOR"?

HOW SUCH 
"NEWS” IS MADE

EXCERPTS FROM:

ASSIGNMENT CHINA

As China correspondent for 
the American Broadcasting Company and 
writer for the Chicago Sun-Times and 
Denver Post he lived in both old and new 
China. As an associate editor of the 
American-owned and edited China Monthly 
Review, Julian Schuman stayed on four- 
and-a-half years to watch and evaluate the 
history-making events that unfolded before 
him. Covering 5,000 miles through Red 
China, he made the first-hand observations 
and experienced the events vividly described 
in this book.

Techniques of distortion, invention, and the half-truth- 
disguised-as-fact have been employed to fasten upon the public con­
sciousness such notions as the “Red purge,” “brainwashing,” “slave 
labor,” “Chinese aggression.”

20c

Not since Walter Lippmann's 
classic dissection of American reportage on 
Russia following the 1917 revolution has 
there been sucli a thoroughgoing examina­
tion of what lies behind the headlines found 
in one’s daily newspaper. The chapters 
headed “Drums of Demonology,” “News 
from Nowhere” and “The Logic of Death” 
alone make this book worthwhile.

By Julian Schuman



22
FRUITS OF DEMONOLOGY

During the early summer of 1949, a certain amount of unbiased 
news continued to flow from China to the United States and to get 
printed in the American press. The correspondents were not particu­
larly sympathetic; as neutral reporters there is no reason why they 
should have been. But their reports were not yet garnished with the 
invention and distortion which later began to feature them.

Then the situation changed. There had been some hope among 
foreign businessmen in China that the new government might extend 
to them some of the generous privileges they had enjoyed under the 
Kuomintang, or might even invite them in to help it run its affairs. 
Among American diplomats, especially the wishful thinkers who hoped 
to see rivalry for power between the Russians and the Chinese, there 
had been an assumption that the leaders of the Chinese revolution 
would “betray Moscow” and join with the West in the cold war. This 
proved a bad guess. Before long it became clear that the Chinese (quite 
sensibly as it turned out) reciprocated the friendship and support they 
received from the Soviet Union.

It was then that the China reporting in the America press showed 
a marked change. The verbal onslaught was well under way by August, 
1949. This was a couple of months before the Chinese government 
was to withdraw accreditation from foreign correspondents until such 
time as diplomatic relations should exist, with Chinese newsmen per­
mitted to work in a country which desired permission for its corre­
spondents to operate in China.

On the fifth and sixth of August, American newspapers featured 
an Associated Press dispatch datelined Shanghai. “Chu Liang, Tittle 
Jolly Fellow/ ” read the dispatch, “has been arrested for anti-commu­
nist propaganda. Chu, a vaudeville actor who first came into disfavor 
for a skit containing the line, ‘people like to eat/ was criticized vio­
lently by the pro-red press for subversive activity. The Liberation Daily 
says the arrested man now is being questioned/’

2



Assignment China

It sounded pretty sinister—unless you happened to know what the 
AP dispatch had omitted. The truth, as almost everyone in Shanghai 
knew, was that Chu Liang had been arrested not for “anti communist 
propaganda” but because a number of radio actresses had lodged per­
sonal complaints against him for having acted as a procurer for Nation­
alist army “brass” before the changeover and having forced them to 
wei lao (“comfort”) some of Chiang’s generals.

The truth was, further, that the new government had no political 
charges against Chu but that he had, in fact, come into “disfavor” with 
the old Nationalist government a year earlier. It was then that he had 
performed his skit containing the phrase “people like to eat,” coupling it 
with a reference to the city’s rice merchants as “rice worms.” For this 
he had been denounced by the rice dealers to Shanghai’s economic 
czar, Chiang Kai-shek’s son, and he had extended his procuring serv­
ices as a means of “clearing” himself.

Thus easily can a few facts be altered and distorted to mislead the 
outside world. The falsification of routine local crime stories picked 
up from Chinese papers to make them look like instances of political 
persecution—reports of the arrest of persons guilty of anything from 
petty theft to crimes of passion—soon became a common practice.

Before long some China correspondents were giving their imagina­
tions free rein in the reporting of what went on inside the country. I 
recall sitting in a wine shop in Shanghai surrounded by Chinese and 
foreigners engaged in normal imbibing late at night, and puzzling over 
the papers from home with their United Press and Reuters dispatches 
which informed the world that the town had been blanketed by an 
early-to-bed curfew. Similarly, it was not unusual to spend an hour 
listening to a Voice of America broadcast, and then to pick up a news­
paper and read a press association dispatch announcing that the Voice 
of America had been banned by the new Chinese “totalitarians.”

The practice of doctoring news stories about procedures against 
criminals to make them sound like political arrests or convictions has 
since become a ritual pattern through frequent references to the “ter­
ror” and “purge of businessmen,”—phrases with which Western jour­
nalists and scholars still characterize the San Fan-Wu Fan anti-corrup­
tion drives of late 1951 and early 1952. I have already related how 
Time magazine served up a horror story in which Mr. Chang, a Shang­
hai herb dealer, poisoned himself, his entire family, and his seven 

3



Fruits of Demonology

employes and their entire families; and how Bill Powell and I, several 
weeks after this fable appeared in print, were startled to find Mr. 
Chang and his employes alive and at their accustomed places in the 
herb shop. This blithe little fiction by no means exhausted the in­
genuity of Time.

In May, 1952, a fourteen-member Indian cultural mission visited 
China, headed by Mme. Viyayalakshmi Pandit, former Ambassador to 
Washington and later to serve for a term as President of the United 
Nations Assembly. On their return to New Delhi Mme. Pandit told 
the Indian Parliament that China’s new government was bound to 
endure because it commanded “the respect and loyalty of the people.” 
This, she added, was because the government was responsive to the 
people’s needs and had released tremendous energy which was being 
utilized in rebuilding the country. Wherever the members of the dele­
gation went, Mme. Pandit said, whether to one of the new industrial 
plants, to the Huai River flood-control project, or elsewhere, they noted 
a feeling of cooperation with the new government among Chinese 
people of all degrees. Mme. Pandit’s report was released officially by 
the Indian government.

Hard on the heels of Mme. Pandit’s report came press “inter­
views” with other members of the delegation, all of whom averred that 
conditions in China were simply dreadful and all of whom, for some 
unexplained reason, chose to remain anonymous.

It remained for Time, however, to attempt the coup de grace. “For 
public consumption,” that magazine announced, “Mme. Pandit said a 
few kind words: ‘We were greatly impressed by the fine creative efforts 
of the new China.’ ” (She had said a great many more kind words than 
that, but Time often is crowded for space.) Then, relying for support 
on its own anonymous member of the visiting delegation who hap­
pened to be conveniently on tap, Time went on to say: “Red China 
has made substantial material progress but only by using armies of slave 
laborers. One huge dam visited by Mme. Pandit was being built by 
2,000,000 peasant conscripts.”

Ordinarily such controversies end at that point, with the publication 
in possession of the last word and the majority of its readers, in the 
absence of any rebuttal, satisfied that that word is gospel truth. But 
Mme. Pandit was not disposed to let the matter rest there, and on 
June 26 she issued another statement characterizing the press reports 
of her mission’s visit as “incorrect and misleading.” She called attention 

4



Assignment China

to the anonymity of the sources of these reports, plainly casting doubt 
on their genuineness.

“One such anonymous statement/’ she declared, “refers to ‘strict 
control of members of the mission from the time they reached China 
to the time they departed? This is completely misleading. A number 
of interpreters were assigned to the mission . . . since none of us knew 
Chinese.

“Reference has also been made to conscription of ‘forced labor’ for 
the purpose of building the Huai River dam. ... It is a well-known 
fact that the Huai River dam was built through the willing cooperation 
of about 2,000,000 peasants who were paid.” (This was conoborated 
by my own observation of labor conditions at the Huai River flood 
control project in North Kiangsu Province, made during a visit a few 
months later. I spoke with men and women workers there, and learned 
that much of the work was being done by peasants from the areas which 
had time and again suffered from Huai River floods; and that many 
of these men and women had volunteered to participate in this effort 
because it would mean an end to floods and misery; that they often 
worked on the project during the slack season on their farms; that in 
addition to pay they received free housing, medical services, transpor­
tation, and the opportunity to shop at low-price cooperative stores; and 
that any necessary work on their farms during their absence was done 
free of charge by their village mutual-aid team.)

But the nailing of one press fabrication about China meant little, 
for another usually came close behind. Almost at the same time that 
Mme. Pandit was laying to rest the whimsies of Time magazine—on 
June 23, 1952 to be exact—readers of the English-language press arriv­
ing in Shanghai were fascinated to learn from a United Press story 
datelined Taipei, Formosa, that “Shanghai is a city of hungry millions. 
. . . There is no rice for the vast bulk of the population,” and “. . . the 
average Chinese is afraid to buy meat.”

What was the source of this peculiar fear? Well, it appeared that 
anyone “who has enough money to buy meat is immediately visited 
by the neighborhood Communist ‘tax commissar’ who accuses the fam­
ily of having a hoard of cash and orders them to hand it over as a 
‘special tax from the wealthy classes.’ ”

No rice in China, that is, but plenty of corn from Taipei. . . . 
Having ridden a bus past the Tihua Road marketplace on my way 
downtown just a couple of hours before, and seen housewives and 

5



Fruits of Demonology

amahs milling about the scores of open-air stalls buying pork, beef, 
rice, vegetables, eggs and other foods on ample display, at prices that 
would have cheered an American shopper, I thought this story rather 
curious.

Just to check my eyesight, I suggested to Pang Chen, an office 
colleague, that we drop over to one of the restaurants serving Western 
food for lunch, the Chocolate Shop on Nanking Road. On the way we 
passed a dozen restaurants large and small and a score or so of cheaper 
sidewalk eateries, all of which displayed their usual stacks of pork 
chops, sausages, roast duck and other meats to which Shanghailanders 
are partial. A large bowl of noodle soup could be had for the American 
equivalent of about five cents; ke fan, the counterpart of the blue-plate 
special, sold for from ten cents to a quarter.

At the Chocolate Shop the customary crowd of Chinese inter­
spersed with Westerners were launched on American-style meals be­
ginning with soup, proceeding to meat with vegetables and salad, and 
ending with dessert and coffee. Nobody seemed worried about where 
his next cut of meat or bowl of rice was coming from, and nobody 
seemed “afraid” to eat it when it came. As for the neighborhood “tax 
commissar,” he bothered no one because he never existed.

I found myself wishing that the gifted author of the United Press 
dispatch could have been there as our guest, for the Chocolate Shop 
is only a hoot and a holler from the old UP office on Yenan Road. 
But the UP scribe was now doing his hooting and hollering from 
Formosa.

It is from such apocryphal beginnings, nevertheless, that popular 
myths take root and flourish. The United Press fantasy about hunger 
in China, having achieved the dignity of print in numerous places, 
entered the general fund of misinformation about China and was used 
unquestioningly in newspaper and radio-television comment, and even 
in learned tomes written by scholars.

The effect of such outpourings upon an American living in China, 
and regularly perusing the newspapers and magazines from home, was 
of an eeriness not readily to be described. Among the publications we 
were then receiving at the Review office through subscription or ex­
change were Time, U. S. News & World Report. The New Yorker. 
Harpers, The Nation and The New Republic. In addition I read the 
daily Associated Press, United Press, Reuter and Agence France Presse 
dispatches which were carried by the Hongkong Standard, a Chinese-

6



Assignment China

□wned English daily, opposed to the new government, which arrived 
every day. I also read clippings sent from the States relating to China 
which appeared in the New York Times, the New York Herald- 
Tribune, the Washington Post and the San Francisco Chronicle. From 
these one might conclude that there were, in fact, two places called 
China—the place where one lived and the place they were writing 
about, to which it bore no faint resemblance.

23 —
NEWS FROM NOWHERE

It was from Hongkong that by far the greatest bulk of such press 
material issued either at first, second or third hand. For it was to 
Hongkong that most of the China correspondents and press bureaus 
betook themselves when they decided, in late 1949 and early 1950, 
that the atmosphere in China was going to be uncongenial to their 
thinking. There, in the British crown colony on the border of China, 
they set up their “window,” or at least peephole, into the awesome 
land they had forsaken.

And they found plenty of company there. For Hongkong had 
already begun swarming with “China experts” in the form of American 
and British diplomats, consular officials, intelligence officers, press 
agents, political theoreticians and economists, as well as Chinese refu­
gees or fugitives. The Chinese refugee “experts” prospered; they found 
an insatiable market for their rumors and “inside information,” their 
compilations and analyses, their “fact sheets” and “authentic reports” 
mysteriously gathered about a place to which they had no access.

Since the changeover, the consular offices of Western countries in 
Hongkong have transacted little consular business; but anti-Chinese 
propaganda assignments have given them plenty to do. At times the 
personnel of the United States Consulate in Hongkong has been the 
largest of any in the world. The special agents, publicity experts and 
"idea men” in some cases have been indistinguishable from the “work­
ing newspapermen” in Hongkong for one very good reason; they 

7



Assignment China

have given signs, in some cases, of being the same person thriftily hold­
ing down two jobs.

The Hongkong sources on which American correspondents and 
press bureaus rely almost exclusively consist of:

(1) Western Governments. Official statements or unofficial gossip 
from employes of the American, British, or other foreign consulates 
whose job it has been, since the changeover, to prosecute the cold war 
as energetically as possible against the present government of China.

(2) Anti-Peking Chinese. Chinese emigres who have lived in Hong­
kong since long before 1949 and have thoroughly absorbed the compra­
dor mentality toward China. Most of them are British, American or 
Formosan subjects whose sole or principal source of income is from 
propaganda against the Chinese People’s Republic. Among these are 
the compilers and publishers of "fact sheets” and "reports” which form 
the bases for many scholarly "surveys” of conditions in China published 
in the United States.

(3) Refugees, Fugitives and Released Prisoners. Many of these are 
Chinese whose enmity toward the revolution caused them to leave the 
country voluntarily (and without hindrance). Others are persons either 
of Chinese or foreign nationality wanted by Chinese authorities on 
charges of violating laws, or deported on similar charges. Still others 
are military personnel of foreign governments released after convic­
tion and imprisonment as spies or agents of Chiang Kai-shek, who has 
not been reticent about boasting of his "forces on the mainland.” In 
such cases an individual’s account of life in China is not precisely 
unbiased.

(4) The China Press. Newspapers, periodicals and official govern­
ment statements published in China and received in Hongkong. These, 
on the surface, furnish the most effective ammunition in the arsenal. 
They are combed minutely, day by day, for any sign of an internal 
problem of any sort. Since "criticism and self-criticism,” or public dis­
cussion of social failings, is basic to the Chinese creed today, an abun­
dance of such material is to be found in almost any issue of almost 
any Chinese publication. Whether this indicates any fundamental or 
serious failing in present-day Chinese society is another question.

If, for example, a regional grain harvest falls short of the predicted 
yield, or one item out of twenty in an industrial plan fails to achieve the 
stated goal, this is announced in the Chinese press and much discus­
sion centers around it. Such "admissions” are seized upon in Hong­

8



News From Nowhere

kong, and minor or partial failures are transformed into national catas­
trophes. The favorable news of which such items are a small qualify­
ing part is omitted. This has been the regular method of reporting 
exercised by the American press all the way from the slapdash, cas­
ually irresponsible tabloids to the New York Times and Christian 
Science Monitor.

The modus operandi of this species of journalism was already fa- 
milar to Western newspapermen in Shanghai shortly after the change- 
over, when the foreign press corps was still doing its China reporting 
from China. Since few of the correspondents or bureau heads could 
read Chinese, translators were employed. The translator’s job was to 
scan the Shanghai papers along with the official Peking People's Daily, 
translate the principal headlines, and list them on a sheet of paper.

This topical list might—and during the early months of the new 
regime probably would—include headlines reporting progress in stem­
ming the currency inflation, agricultural gains in areas which had 
undergone land reform, the reopening of factories and re-employment 
of their workers, and so on. The Western correspondent or editor would 
run his eye down the list, disregard items that reflected credit on the 
new government, and mark one that had to do with, say, the arrest 
on murder charges of a landlord’s strongarm overseer.

“Okay, translate that story in full, Wang,” would come the com­
mand. And presently the cable would be speeding another “Chinese 
Terror” story to America with the Chinese press itself cited as the 
authority.

When the foreign press corps moved across the Hongkong border 
this specialized type of reporting was raised to a high art—and a con­
siderably formalized one—through the ready availability of a whole 
regiment of pro-Nationalist Chinese who could render expert assistance 
in the “interpretation” of these selected tidbits from the Chinese press.

An illuminating example of how this process worked—and still 
works—was afforded by an article in the Christian Science Monitor of 
August 15, 1955. Datelined Cambridge, Massachusetts, the article deals 
with the sojourn at Harvard of Mr. William Hsu, identified as “chief 
editor of the Union Press and Union News Agency in Hongkong—a 
growing publishing house that has become one of the most important 
sources of information about what’s going on in China under the 
Communists.”

9



Assignment China

Mr. Hsu, according to the author of the Monitor story, Mary 
Handy, had been a member of “an anti-Communist underground cell” 
at the University of Peking. But two of his comrades in the counter­
revolutionary group had repented their course, and suggested to the 
others that they do likewise. Then what happened?

“Mr. Hsu and his friends,” the article relates, “quickly saw that 
things had gotten too hot—that they would have to leave. They bought 
railroad tickets to Hongkong.” What did they do with their railroad 
tickets? “ ‘We confessed we had been members of a reactionary or­
ganization/ Mr. Hsu is quoted as saying, "and said we regretted this. 
Then, before anyone suspected what was going on, we boarded the 
train and left China/ ”

Without pausing to wonder just how oppressive a “bamboo curtain” 
can be in a land where a confessed counter-revolutionist can buy a rail­
road ticket, hop a train and leave the country, let us proceed to Mr. 
Hsu’s quoted account of what happened next:

“When we got to Hongkong we were nearly broke. But we joined 
friends and worked as writers and editors at odd jobs. We saved our 
money, started subscribing to publications from the mainland, and set 
up the Union Research Institute.” Apparently all that is needed to 
set up a “research institute” on Chinese affairs is to start “subscribing 
to publications from the mainland.” It is instructive to note, too, that 
Mr. Hsu and his associates, who started out nearly broke and subsisted 
on odd jobs, accumulated enough money to enter business in hardly 
any time at all.

“Today,” the article continues, “the Union Publishing House is a 
thriving business with a staff of 150 and offices in several Southeast 
Asian cities.” And, we are informed, it issues a variety of publications 
among which are “scholarly articles,” as well as “The China Weekly 
that features a weekly report on what is happening on the other side 
of the "bamboo curtain/ ”

Just who are the customers for this avalanche of printed matter the 
reader is not told. But it is evident from the healthy state of Mr. Hsu’s 
business that his clientele must be widespread. The Monitor describes 
his publishing concern as “one ot the most important sources of in­
formation” about China. In short, the outpourings of an escaped 
counter-revolutionary who proclaims his enmity toward the present 
government of China is, to our press, “one of the most important 
sources of information” about China.

10



News From Nowhere

How trustworthy is his “information,” and what this means in 
terms of China news reporting generally, we are able to gauge from a 
sample quoted in the Christian Science Monitor story. “In March, 1954 
the People's Daily [of Peking] reported that 200 million people—or a 
third of the population—lacked food,” Mr. Hsu told his interviewer. 
This is the repetition of a myth that has become a classic in the library 
of anti-Chinese demonology. It was promulgated in the news columns 
of the New York Times, and through the medium of a Reuters news 
agency dispatch in the Monitor, at the time mentioned by Mr. Hsu. 
And this is how it was arrived at:

In November, 1953 (a few weeks before I left China) the Chinese 
People’s Government, because of the increased demand for grain re­
sulting from an overall rise in national purchasing power, moved to 
prevent speculation and profiteering in food and took over its distri­
bution on a national scale. Much publicity was given this move in the 
Chinese press, including the problems and difficulties involved. The 
government undertook to buy from grain growers, at fixed prices, the 
major portion of their grain not needed for their own use and to mar­
ket it to non-food growers and to farmers growing food crops other 
than grain.

Now, China’s 100,000,000 peasant families grow various crops. Mil­
lions of them grow rice, corn, millet, wheat, and other edible grain, 
and others raise soyabeans or peanuts or vegetables or fruits or other 
foods. Still others concentrate on industrial crops like cotton or hemp 
or tobacco. However, despite old superstitions entertained abroad, the 
Chinese eat a variety of foods and, as in most other countries, few of 
them raise all the kinds of food they eat. Hence the need for food dis­
tribution. Grain and tea are transported to peasant families which grow 
vegetables and fruit, and vice versa. And to those which grow no food 
at all, including both the growers of industrial crops and the urban 
dwellers, all their food must be transported.

Food distribution on a national scale in a country as vast and as 
heavily populated as China is obviously a huge undertaking. “Distribu­
tion” of food means, here as anywhere, purchasing it from the grower 
and delivering it to the consumer. In discussing this matter the 
People's Daily in Peking stated on February 10, 1954, that, “It is un­
doubtedly an extremely onerous task to guarantee food at a reasonable 
price to an urban and rural population of 200,000,000.”

How did the outstanding organs of American journalism report this 

11



Assignment China

story? Seizing upon the word “distribution” to make it appear like 
“relief,” and seizing upon the word “onerous” for its vague implica­
tions of difficulty, the New York Times ran a story on March 9, 1954, 
headed, “1/5 OF RURAL CHINA IS SHORT OF FOOD.” It at­
tributed to the People's Daily the statement that “About ten percent 
of China’s rural population is living in ‘famine areas.’ ” Also that “the 
state now actually had to supply food to nearly 100,000,000 persons in 
the countryside”—the plain inference being that they were destitute.

In the next sentence the admission was made that “this total was 
said to include residents of county seats, small towns and industrial 
crop areas as well as other food-deficient peasants.” If a farmer who 
raises other crops than foodstuffs is thereby a “food-deficient peasant,” 
then millions in the United States are in a state of perpetual starvation.

This hoax was repeated two days later in the news columns of the 
Christian Science Monitor, through a Hongkong dispatch attributed 
to Reuters under the sensational headline, “FAMINE STALKS RED 
CHINA.”

“Communist China has conceded officially,” said the opening sen­
tence, “that almost half the country’s 450,000,000 people are receiving 
government food relief for famine. A copy of the Peking People's 
Daily reaching here disclosed that 200,000,000 people are being sup­
plied now with food.” The author of the story did not state whether 
he himself had dug his breakfast out of his own land that morning, or 
also was being “supplied with food” and thus “receiving food relief 
for famine.”

To this bit of deception the Monitor story added another, based on 
“unofficial reports” and “other reports reaching Hongkong.” These oth­
erwise unidentified reports brought the allegation that “the Commu­
nist government has imposed a complete ban on the sale and produc­
tion of polished rice in the country,” and that only unpolished rise was 
available. As everyone knows, with the possible exception of Hongkong 
dispatch-writers, the polishing of rice removes most of its nutritive 
value, and doctors and dietitians in the United States have been loudly 
beseeching every one for decades to eat unpolished rice (or whole 
wheat bread instead of white bread) for the sake of their health. In 
old China the short life span and the small stature of many of the 
people, particularly the rice-eaters of the south, have been attributed 
at least partly to polished rice as a staple diet item. China’s “Commu­
nist government,” singularly enough, was the only government in the 

12



News From Nowhere

world sufficiently concerned about its people’s welfare to discourage 
an ancient dietary habit injurious to their health.

Since I was still living in China when the “complete ban on the 
sale and production of polished rice” supposedly went into effect, I can 
report from personal experience that, while most Chinese appeared to 
feel that the eating of unpolished rice was to their personal benefit as 
well as a means of increasing the total amount of rice available, there 
was no such thing as a “complete ban.”

The entire business of food distribution at fixed prices, be it noted, 
is a matter of taste as to who shall do the distributing and who shall 
make how much profit. In the United States the wholesale price of 
milk is fixed by either the state or federal government and the retail 
price by agreement among the dairy companies. For milk that is priced 
for the farmer at from eight to twelve cents a quart when it issues 
from the cow, the housewife pays twenty-four or twenty-five cents. 
Grain worth a fraction of a cent a pound when harvested brings from 
twenty to twenty-five cents at retail under free enterprise.

It was to eliminate the middle-handling, the manipulating, the 
speculating and profiteering on food that the Chinese government took 
over its distribution. Under this system the “two hundred million peo­
ple now being supplied with food” pay for what they get, just as scores 
of millions supplied with food by business interests here pay for it. 
But you would never know it from reading our newspapers.*

The “food shortage” myth was repeated a year later by the New 
York Times, and possibly will become an annual feature as regularly 
to be looked for as that paper’s spring editorial lauding the integrity of 
the free press. In its 1955 version the story appeared on April 24, in the 
form of a Hongkong dispatch by Mr. Tad Szulc. The factual nub of 
this story, as cabled by Mr. Szulc, was that the Chinese government 
had been “announcing recently a series of measures to improve pro­
duction”; that the goal was an increase of ten million tons of grain

*On September 8, 1955 the People’s Daily in Peking, commenting on the pur­
chase and distribution of grain, noted that a good summer harvest had been reaped 
in many areas and a good autumn harvest was in sight. “This year’s grain produc­
tion in China,” the paper stated, “is estimated at 180,400,000 tons. The estimated 
figure for 1957 is 192,800,000 tons, or 12,400,000 tons more than this year. State 
purchases will remain unchanged for three years, even though the output of grain is 
expected to increase. Every peasant in China will, it is estimated, have 25 more kilo­
grams of grain in 1957 than in 1955, or every household approximately 100 kilograms 
more. If the production plan is overfulfilled, the peasants will keep still more grain 
for themselves.”

13



Assignment China

over 1954; that the newly formed Agricultural Bank of China would 
make loans to individual peasants as well as to farming cooperatives 
and state enterprises; and that peasants were being urged to use high- 
quality seeds in their planting.

To this report the Times gave the headline: “RED CHINA IN 
GRIP OF SPRING FAMINE.” And this is the paragraph with which 
the story was introduced: “Signs of a spring famine in Communist 
China are filtering from the mainland. At the same time the Peiping 
Government is showing a growing concern over the long-range agri­
cultural picture.”

These alarming conclusions, and a few others like them, were 
based on the following sources in the dispatch: (a) “persons [un­
named] who have crossed the border to this colony”; (b) “A Canadian 
missionary [unnamed] recently arrived from Shanghai”; (c) “experts 
here” [anonymous]; (d) statements culled from Chinese publications 
in which government officials reiterated their basic national policy that 
the socialization of agriculture must proceed gradually and voluntarily.

On the basis of such statements, and of the unidentified voices 
whispering into his ear, the correspondent drew a picture of “food 
shortages” and “famine.” Government officials were encouraging the 
peasants to produce more grain. Therefore there must be “shortages.” 
Measures such as agricultural loans and the distribution of more pro­
ductive seed were being employed—ergo, there must be a famine.

The Times returned to the subject three months later—on July 30, 
1955—in what was essentially a rewrite of the previous year’s story 
(“1/5 of Rural China is Short of Food”). This time the “news peg” 
was a report to the National People’s Congress by Deputy Premier 
Chen Yun. What he reported, as a scrutiny of the Times dispatch 
itself would reveal, was that China had produced 1,300,000 more tons 
of grain in 1954 than in the preceding year despite almost unprece­
dented floods; that the country had “sufficient grain to eat and dispose 
of”; that China was able to export grain as it had been doing since 
1950; and that domestic use and export of the crop did not leave, in 
Chen Yun’s own words, “much of a surplus.”

All these facts were included in the Times dispatch itself, but so 
effectively minimized, buried, or larded over with “interpretation” that 
they were discernible only to the trained eye of a professional jour­
nalist or a propaganda analyst. Upon this report of progress in China’s 
agricultural program the Times bestowed the headline: “Many in China 

14



News From Nowhere

in Need of Grain.” And the correspondent, borrowing liberally from the 
Times’ "famine” story of a year earlier, began his dispatch thus: "Al­
most one-fifth of China’s peasant population must buy grain from the 
state because of natural calamities or individual shortages, according 
to Deputy Premier Chen Yun.” Individual shortages? Well, millions 
of Chinese didn’t raise any grain—so they were "short!” And to prove 
that they were in desperate circumstances, they had to buy it from 
the "state”—the only distributor of grain since November, 1953, as we 
have seen!

A few weeks before the appearance of this example of responsible 
journalism—on May 30, 1955, that is—the Times printed an editorial 
lamenting what it termed the "spring famine” and "rural starvation” 
in China, ending on this lofty note: "It is clear, however, that the 
Chinese Communists are learning that promises of future industrial 
greatness cannot substitute for present food, and that hunger cannot 
be assuaged by government edict.”

Quite so. Neither can it be created by verbal legerdemain.

The foundations upon which these tales are based seldom vary: 
the well-coached "refugee”; the escaped counter-revolutionary selling 
anti-Chinese propaganda for a living; the faceless "expert” whose iden­
tity or whose very existence cannot for some mysterious reason be 
established; the doctored-up version of reports in Chinese newspapers 
or official documents. To such tainted testimony the press has thrown 
open its columns in a solemn-faced pretense that it is purveying "news” 
from China.

A massive headline in the New York Post of February 23, 1955, 
screamed: "MAO KILLED 15 MILLION CHINESE, EXPERT 
SAYS.” The "expert” is Mr. Walter Robertson, whose main assign­
ment as Mr. Dulles’ Assistant Secretary of State at that time was to 
labor at resuscitating Chiang Kai-shek’s collapsing fortunes. The sources 
for his story were unspecified "reports”; the occasion was an appear­
ance at a Congressional hearing designed to drum up public sentiment 
for increased military appropriations, during which annual process 
traditionally anything goes. The editors responsible for this hvsterirol 

t5



Assignment China

headline must have known the nature of Mr. Robertson’s qualifications 
as a China “expert” and the probable degree of truth or nonsense in 
his performance. In the normal practice of responsible journalism such 
a statement would have been shrugged off or ridiculed. But “MAO 
KILLED 15 MILLION,” in extra bold Gothic, makes a feverish head­
line. And feverish headlines not only sell newspapers, but in such mat­
ters carry a vague impression of fiery patriotism.

In its more staid manner, The Christian Science Monitor joined in 
with a series of articles by another Robertson. Basing his figures on 
the Chinese press, Mr. Frank Robertson added together all reports of 
Chinese arrested for crimes ranging from petty graft to kidnapping 
and murder, threw in the regiments of Kuomintang troops mopped 
up by the People’s Liberation Army after the departure of Chiang, 
used the stock mistranslation of the Chinese term for destroying the 
military effectiveness of a body of troops—that is, killed, captured and 
dispersed—and emerged triumphantly with the allegation that millions 
of innocent Chinese had been “purged.”

Along with this myth, tirelessly promoted by the newspapers and 
doubtless accepted by millions in Western lands, goes another: the 
“slave labor” legend. Like the “purge,” it is useful to those interested 
in maintaining the impression that China is ruled by men so inhuman 
that there could be no possibility of living peacefully in the same 
world with her. This, if true, would certainly be of the utmost serious­
ness in a world where, as President Eisenhower has said, there can be 
“no alternative to peace.”

For a demonstration of the technique whereby the “Chinese slave 
labor” story is purveyed to the American public in the guise of news 
and commentary, let us follow Mr. Egon Kaskaline, author of an article 
in The Christian Science Monitor of November 2, 1954, headlined:

Soviet Pattern
SLAVES PRODUCE FOR MAO

This headline, calculated to put the reader in an exorcistic frame 
of mind by linking the detestable idea of slavery with the Chinese 
leader Mao Tse-tung and then with the onerous “Soviet Pattern,” need 
not be attributed to Mr. Kaskaline. Newspaper writers generally are 
not responsible for their headlines. Nevertheless it reflects accurately 
the tone and purpose of the piece.

16



News From Nowhere

That tone and purpose were set forth by Kaskaline in his leading 
paragraph, furnishing an admirable example of journalistic objectivity: 
“Communist China has adopted one of the ugliest features of Com­
munist dictatorship by establishing a slave labor organization.”

Having succeeded in crowding into one sentence of less than twenty 
words the time-tested fright symbols of “slave labor,” “dictatorship,” 
and “Communist” (twice), with the epithet “ugliest” added for the 
benefit of the dull-witted, the author proceeded to announce in his 
next paragraph that:

“Official documents, published by the Communist government, re­
port that numerous forced labor camps have been set up all over 
Communist China. Slave laborers, counting probably millions of men 
and women, already are making important contributions. . . .”

In his third paragraph Mr. Kaskaline assured his readers that “Mass 
internment of ‘enemies of the people’ began immediately after the Com­
munists took over. Yet it is apparently only now that political prison­
ers are being used as slave laborers on a large scale.”

It was in his fourth paragraph, however, that his startling expose 
mounted to its climax. Here he divulged the source of his confidential 
information about “slave labor” in China. “Regulations Governing La­
bor Service for Reform, published September 7,” he wrote, “and other 
documents which have come into the hands of western experts show 
how thoroughly the Chinese Communists are imitating the Soviet 
model.”

It was upon China’s own documents, then, that he based his alle­
gations and the atmosphere of guilt by association with the Russians 
—“the Chinese Communists are imitating the Soviet model.” The fact 
that “Regulations Governing Labor Service for Reform” was printed 
literally by the hundreds of thousands and circulated both in and out­
side China seems hardly worth mentioning, since copies of it doubtless 
did come, as Mr. Kaskaline darkly phrased it, “into the hands of west­
ern experts,” whether they got them by writing to Peking or by pick­
ing them up at the American or the British consulate in Hongkong.

But what did these Chinese documents, once in the hands of 
“western experts,” reveal to justify Mr. Kaskaline’s accusations? What 
secrets did they lay bare that enabled him to write about “millions of 
slave laborers” in China? Here is his answer: “The number of inmates 
of the Chinese labor camps is not disclosed.”

The lack of tangible facts in paragraph five of his story did not 

17



Assignment China

disconcert him, however, for he had on call another sure source for 
this kind of journalism. “Unofficial estimates,” his story continued, 
“place the figure at several millions, citing as their authority such state­
ments as the following from the September 7 People’s Daily in Peking.”

He then proceeded to quote what he alleged to be passages from 
the newspaper mentioned:

“A nationwide campaign has resulted in the arrest of large numbers 
of bandits, despots, special-service agents, backbone elements of reac­
tionary parties and corps, and leaders of reactionary societies and 
religious organizations. These elements have been sentenced to prison 
terms, deprived of their political rights, and eventually organized in 
labor corps where they carry out their reform through forced labor.”

And so, with hardly any effort at all, the Christian Science Moni­
tor’s writer had taken a Chinese press discussion of the arrest of 
assorted criminals in “large numbers,” and had blown this up into 
“several millions” with the aid of “western experts” and their “unoffi­
cial estimates.”

What had really happened?
For years since the San Fan-Wu Fan drives of 1951 and 1952 and 

even before, the new government had been rounding up racketeers, 
gangsters, armed insurrectionists, business bribe-givers and bribe-takers, 
and intelligence agents sent in by Chiang Kai-shek and some of his 
friends. These had been put on trial, and those convicted had been 
sent to prison. The mysterious “document” produced by Mr. Kaskaline, 
supposedly revealing a portentous new development in what he called 
the “organization of a slave-labor system,” was in fact a routine report 
by Lo Jui-ching, Minister of Public Security, on the handling of these 
convicts. Kaskaline’s quotation from the Peking People’s Daily (a copy 
of which is before me as I write, and the excerpt turns out to be not 
from a news report about the “Regulations on Reform Through La­
bor,” but from an editorial) is badly translated, or perhaps successfully 
mistranslated, to give it imputations which it did not carry.

As a matter of fact, when one compares his quotations with the 
original text in the People’s Daily, one can begin to see how the omis­
sion of a few sentences, plus a few mistranslations of Chinese charac­
ters, produces meanings quite different from what the original state­
ments contained.

In short, just as The New York Times’ Mr. Szulc had taken a 
government report reflecting marked progress in agriculture, operated

18



News From Nowhere

on it with scissors and paste, disguised it with the grease paint of “in­
terpretation,” and presented it as a confession of failure and distress, 
The Monitor’s Mr. Kaskaline had performed similar surgery on Lo’s 
report and sought to transform it into an admission of wholesale atrocity 
upon innocents. What such press stories represent is an application of 
the technique of “Great-heavens-look-what-they’re-doing-now!” What 
they are doing now may well be what is properly, beneficially and uni­
versally done. But pointing an indignant finger at it while uttering 
exclamations of pious horror couched in “Red Peril” cliches can con­
vince many readers that it constitutes a dreadful crime.

As regards “forced labor” in China, there is certainly a system of 
compulsory work for convicted criminals, as there is in other nations 
throughout the world, including the United States, Britain, Canada, 
France, the Soviet Union, Belgium, Sweden, and so on. Modern pe­
nology emphasizes the therapeutic value of work for prison inmates. 
The laws of the United States, like those of almost every nation in 
the world, prescribe imprisonment “at hard labor” for most categories 
of convicted criminals. One difference between such “forced labor” in 
America and “forced labor” in China is that American prison inmates 
receive next to nothing for their work while those in China are paid 
prevailing wages and in many cases support dependents at home on 
their earnings.

These facts about prison labor in China are easily accessible to any 
Western journalist who might be interested in them.*  But no doubt it 
is more advantageous to conform to the official mythology. Thus in 
“good” countries the universal institution of compulsory labor by crim­
inals is a natural and wholesome thing; in “Communist” countries it 
is a crime against humanity.

*A New York Times dispatch published August 13, 1956, from Lanchow, China, 
strikingly answered the ‘‘forced labor” charge. The author was identified by the 
Times as “David Chipp, a British correspondent of Reuters, who has just completed 
a 5,000-mile round trip from Peiping to the northwest of China.” Describing a 
huge development project in the northwest, Mr. Chipp wrote:

“If there is forced labor. then it is nowhere apparent either in attitude of the 
workers or in the pace at which they work.” He also quoted Chinese officials as 
saying that in such undertakings “unwilling labor would be a drawback rather than 
an asset.”

19'



24
WHO "BRAINWASHES0 WHOM?

One of the most heavily exploited myths of the cold war was blown 
up with a shattering bang in February, 1956, in the pages of the con­
servative weekly, U. S. News & World Report.

Its issue of February 24 carried a long interview with Major William 
E. Mayer, an Army psychiatrist who had spent four years in Korea and 
at home studying “brainwashing.” “His conclusions,” the editors of the 
magazine noted, “are based on detailed questioning of nearly 1,000 
U. S. soldiers who were captured in Korea and underwent brainwash­
ing at the hands of Chinese Communists.”

Major Mayer was quoted in the interview as saying that American 
prisoners of war in the hands of the Chinese “were not subjected to 
physical torture, according to their own statements.”

The verbatim interview, presented in the form of a series of ques­
tions and answers, continued:

“Q. So you don’t count torture as an essential part of brainwash­
ing?

“A. Definitely not.”
In answering the question, “Then what is brainwashing?”, the 

psychiatrist replied: “It is not the third degree. It is not an inhuman 
system of unnamed tortures and magic designed to ‘detroy the mind’ 
and will.”

A little farther on he is quoted as follows:
“As long as we understand precisely that by brainwashing we are

20



Who “Brainwashes” Whom

simply using a coined word to apply to an indoctrination and educa­
tion process, I can say that every prisoner-holding power in every 
major war has engaged in this kind of activity. This is permitted under 
the Geneva Convention. The Communists simply went about it more 
intensively, more systematically.”

Toward the end of the session the interviewer asked: “Did they 
[the Chinese] try to make prisoners into Communists?” The answer:

“Never. One of the largest areas of public misunderstanding has 
related to just this problem. It seems clear, from the things the pris­
oners said, that not only was no attempt made to convert them to 
Communism, but, in fact, any prisoner who even suggested joining 
them physically was very promptly and emphatically dissuaded. They 
made quite a show about this.”

The article ended with a “disclaimer” stating that the opinions ex­
pressed by Major Mayer “do not necessarily represent the view of the 
U. S. Army.” His statements can nevertheless be regarded as definitive. 
Not only were they made by a fully qualified authority, but it is incon­
ceivable that they could have appeared in print without the cognizance 
of the Pentagon.

This official repudiation of the “brainwashing” myth, one of the 
harshest accusations flung at the Chinese, came after five years of its 
constant employment. Time and again, when conditions had begun to 
look favorable for some meaningful move toward settling differences 
and bringing order and stability into American-Chinese relations, the 
legend had been trotted out as an excuse for prolonging enmity. The 
Chinese “tortured” American prisoners; how could they be admitted 
into the company of civilized nations? ......................................

The accusers somehow failed to notice that many American prison­
ers, returning home, denied stories of mistreatment when speaking of 
their own free will, although not when speaking under the eye of 
public-relations officers. Some had no opportunity to speak at all, but 
were kept incommunicado on reaching American soil and hustled t< 
military hospitals for mental “reconditioning.”

Meanwhile in the mass-circulation periodical This Week for Jul;
17, 1955, A. E. Hotchner, an outstanding freelance writer, quoted witl 
evident Pentagon approval the findings of Army Intelligence that “n( 
American military prisoner was ‘brainwashed’ during the Korean War.’

Still another article debunking the "brainwash-torture” myth, and based on offi­
cial U. S. Army findings, appeared in Look magazine for June 26, 1956. Written 
by Dr. Julius Segal, a psychologist, on the basis of an investigation conducted for 
the Department of the Army, the article states that, “The Communist captors in 
Korean prison camps used no hypnotic powers to influence our men; nor did they 
in some mysterious fashion 'wash their brains’ clean of Americanism to replace it 
with the Communist faith.” o i



So much for the “brainwash-torture” myth as applied by the press 
to American military personnel. In the case of American civilians im­
prisoned in China, similar techniques have been employed.

Most American civilians, on arriving in Hongkong after their re­
lease, have been received into the waiting arms of State Department 
representatives and given some intensive coaching, after which they 
issued statements about their “suffering” and “mistreatment.” When 
any declined these ministrations—and some did—their refusal to speak 
the desired piece was quickly attributed to “brainwashing.”

Such a case was that of Mrs. Adele Austin Rickett, who arrived in 
Hongkong late in February, 1955 after three and a half years’ impris­
onment for espionage under the guise, as She related, of a Fulbright 
scholar.

But it is in the broader use of the “brainwashing” slogan—that is, 
as implying hypnotic or compulsory control of the thinking of an 
entire people—that the American press has done its most thorough 
job. The concept, as used for this purpose, is as vague as chlorophyll 
and as all-embracing’ as the benefits of the right deodorant. Anything 
under the sun can be explained by it or linked with it.

Thus, if the Chinese people rally around the leaders who led them 
to freedom from the Kuomintang, it is because they have been “brain­
washed.” If they follow their lead in turning away from medieval farm­
ing methods to join agricultural cooperatives and treble their income, 
the explanation is easy: “brainwashed.” And so too with the thousands 
of scholars, writers and intellectuals who, having compared the despoli­
ation of their country under Chiang Kai-shek with her new health and 
dignity under the government led by Mao Tse-tung, have decided to 
embrace the latter. “Brainwashed!” ............................................

In the pages of the widely respected weekly, The 
Nation, there appeared in the spring of 1955 an article epitomizing an 
intellectualized version of the “brainwashing” myth. This article was 
written by Mr. Kingsley Martin, editor of the London New Statesman 
and Nation. His conclusions in some respects parallel those of the staff 
press agents of the American State Department and the China Lobby, 
but he possessed the advantage of having made his observations inside 
new China. His general report was far from being all, or even prepon 

22



derantly, negative. He found no evidence to support what he identi­
fied as “the Honkong-American view of divisions, discontents, and in­
stability in China?’ He discounted heavily the stories of “mass liqui­
dations,” pointing out that “liquidated” meaning killed, was a mis­
translation of a speech by a Chinese general who boasted that two 
million enemies had been “rendered harmless,” and noting the inclu­
sion of numbers of criminals and “ex-Kuomintang soldiers in southern 
China who had refused to surrender their arms.”

Even in the area of his main theme, that of “brainwashing,” Mr. 
Martin discredited much of what is purveyed in the popular press on 
this subject. Yet he clung to his own version of the “brainwashing” 
slur, and did so on two specific grounds. One was the tales of dissident 
or partially converted intellectuals, admittedly holdovers from the 
Kuomintang regime, whose testimony he seems mainly to have sought 
on the subject. He accepted their stories of physical and mental tor­
ture though unsupported by any observed evidence. In my four ac­
tive years as a journalist in China during the present regime I never 
encountered such evidence; and since no disinterested person has ever 
claimed to have witnessed any, the hearsay stories which Mr. Martin 
relies upon must remain highly questionable.*

But his chief reason for the accusation of “brainwashing” arose 
from broader considerations. Mr. Martin complained that political and 
propaganda pressures were exerted on the Chinese people in order to 
make them believe certain things. This is undoubtedly true—just as it 
has been true in every major country of the world, including England 
and the United States, since the beginning of the cold war. One man’s 
“brainwashing” is another’s “loyalty-security program.” The American 
thought-control apparatus that has invaded schools, churches, the press, 
trade unions and the home, scandalized our allies, and excited bitter 
protest from courageous scholars and jurists, clergymen and plain peo­
ple at home, can scarcely have escaped his notice.

*Lo J ui-ching, Minister of Public Security, in an address to the National People’s 
Congress in June, 1956, acknowledged that some unjustified arrests had been made 
on the ground of counter-revolutionary offenses, and that some of those wrongly 
arrested had been convicted and jailed. **We arrested some against whom warrants 
might well have been withheld rather than issued, and in a few cases we even ar­
rested some persons who should not have been arrested.” Criticizing these injustices, 
he stated that “some have already been rectified and others are in process of being 
corrected.” Security Minister Lo added that physical mistreatment of prisoners is 
forbidden by state policy.

Tung Pi-wu, President of the Supreme People’s Court, described to the Congress 
a current policy of “greater leniency” on the part of the courts in view of substantial 
success achieved is combating counter-revolutionary activity.

23



The only question then, if we are to accept Mr. Martin’s terms, is, 
who is to “brainwash” whom, and to what purpose? He noted in his 
Nation article that what he referred to as “brainwashing” was called 
“re-education” by the Chinese. And that, from my own extensive ob­
servation, is exactly what it is: education away from old ideas that made 
their country a land of misery toward new ideas that offer hope and 
realized achievement. This departure from the old toward the new is 
the path the Chinese have chosen for themselves. It is not the path 
prescribed for them by the Western intellectual liberal. And this is the 
one thing that the Western intellectual liberal, in all his self-righteous­
ness, cannot endure.

The trouble is, of course, that the leaders of China’s revolution do 
not happen to share Mr. Martin’s opinion as to the moral superiority 
or even the common sense of what he identifies as the “liberal tradi­
tion.” Being men and women of intellect too, they are not unacquaint­
ed with this tradition. They happen to regard it, with its abdication 
of active moral choice, its compulsion toward safe respectability, its 
well-bred suspicion of the submerged man and anxious concern for 
the rights of his most brutal oppressors, as a destructive and self-defeat­
ing ethic. They have noticed no deterrent effect exerted by the “liberal 
tradition” on the Western cycle of militarism, wars, depressions and 
moral decay over a period of two hundred years. Above all they have 
seen it ineffectual in retarding the procession of foreign gunboats to 
the Whangpoo River. They have chosen to believe that there must be 
a better way. •••••••••••••••••••••••

ASSIGNMENT CHINA ($4*00)  250 pages Available
from FAR EAST REPORTER at special price $3.00

FAR EAST REPORTER
Maud RusmII. PuMi»h»r

Making available significant tacts and analyses 
contributed by competent writers on the Far iatf

Annual subscription $1.00
P. O. Box 1536 • Grand Cantral Station • New York 17, N. Y.

SPECIAL PACKET OFFER................ $1.00

INDIA'S PROGRESS (1956)................  35c
WHAT PATH INDIA? (1953).............  20c
ASIAN-AFRICAN (Bandung)

CONFERENCE (1955).................... 35c
INDONESIA: P.M. Sukarno Speech to 

U. S. Congress (1956)...............  15c
CHINA LETTERS (1956)....................... 35c
FORMOSA (1955)....................... ... . 5c

$1.45


